Žan Pol Gotje, večiti buntovni romantik, i venčanica, jedan od najklasičnijih modnih formata. Zvuči kao fenomenalan spoj, zar ne? Zato što i jeste!
Francuski samoproklamovani „enfant terrible”, Žan Pol Gotje, modno nas je zadužio svojom ljubavlju prema uskim mornarskim majicama, jakuza tetovažama, fajerkama, kiltovima na muškarcima, donjem vešu kao kompletnom autfitu na ženama i kimonom u svakoj prilici; zaslužan je za poetičnu sci-fi kostimografiju filma „Peti element” i ideju da na modnoj pisti treba ravnopravno da hodaju drag queens sa top modelima.
Uz sve navedeno, a što je realno samo fragment karijere kakvu ima, nimalo ne čudi što u njujorškom muzeju „Madam Tiso” postoji voštana figura Žana Pola Gotjea, naravno u njegovom prepoznatljivom mornarskom topu. Ipak, ono po čemu će njegov rad biti najpre imortalizovan u pop-kulturi je to što je iz njegove nesagledive imaginacije potekla ideja za Madonin legendarni špicasti korset.
Nekoliko meseci u beogradskom Muzeju savremene umetnosti mogli smo da uživamo u njegovom artističkom poimanju venčanice u okviru izložbe „Ljubav je ljubav”, koja je bila postavljena od novembra do kraja februara, kada smo je i posetili.
Svadbena odeća kroz njegovu viziju i slavljenje ljubavi samo dodaje na značaju istorijske postavke, jer je upravo ovaj domen odevanja bio deo tradicije, istorije i kulturnog nasleđa mnogo pre nego što je moda postala industrija – nešto što se sa emocijom bira i pasionirano čuva. Koturijer kaže kako je kroz svoju karijeru kontinuirano uživao u tome da ih prikazuje sa dozom humora i teatralnosti.
Sa svim venčanjima koja su otkazana usled pandemije, ova izložba je zapravo bila postavka radosti.
„Ljubav je ljubav” stavila je akcenat na 38 couture venčanica koje je kreator prikazao u periodu između 1990. i 2020, uključujući i osam koje nisu bile deo prethodne iteracije ove izložbe, koja je debitovala 2017. u muzeju u Montrealu i naredne godine otputovala za Buenos Ajres.
Ono što je značajno pomenuti je da ne samo da je ovo bila prva Gotjeova solo izložba kod nas, već i prva izložba visoke mode u Muzeju savremene umetnosti.
To je „tačka na i” ove godine koja je posebno značajna za istaknutog francuskog dizajnera, ponosnog na to što je borac za slobode svake vrste, koji se „penzionisao” revijom u januaru, i prepustiće svoju poziciju u kući koja nosi njegovo ime rotaciji kreativaca, počevši od dizajnerke modne marke Sacai, Čitose Abe (Chitose Abe).
„Venčanicom se tradicionalno zatvara revija visoke mode, a ova izložba dolazi na kraju moje karijere u domenu visoke mode”, Gotje ističe i dodaje: „Publika u Srbiji ima priliku da vidi moj rad, moj kreativni kod i moje vrednosti kroz ove autfite za venčanja. Suština je u ljubavi, u radosti i izdanju koje bi trebalo da vam bude najlepše u životu.”
Međutim, ne bez faktora iznenađenja.
Gotje je pokazao mladu koja uspavljuje bebu, druga je prikazana obavijena u til sa mladoženjom koji nosi džemper od ribarske mreže u istom tonu, dok je posebnu pažnju izazvala ona odevena u mrežaste čarape sa buketom belog cveća sa zadnje strane zadenutog u njene svadbene – tange!
„Dolazim iz generacije koja se protivila braku i prezirala sve što nameće establišment, tako da kada bih na reviji prikazao venčanicu, to bi moralo da bude na duhovit i teatralan način”, objašnjava Gotje.
Sa radošću se priseća kad je prvi put gledao Madonin nastup sa pesmom „Like a virgin” na dodeli MTV Video muzičkih nagrada 1984, u kojem se ikona popa spustila sa predimenzionirane replike svadbene torte u venčanici sa velom, da bi svega nekoliko sekundi kasnije završila na podu sugestivno pomerajući mikrofon.
„Dopala mi se njena provokacija i što je od venčanice napravila nešto seksi”, kaže Gotje.
Na beogradskoj izložbi prikazan je i šlep haljine od 25 metara koji je bio deo jedne od njegovih revija.
„Ta haljina je bila deo scenografije, predstavljena kao zavesa koja je krila bekstejdž i tek na samom kraju revije publika bi shvatila da je to deo venčanice nakon što je manekenka pri izlasku strgla tu zavesu”, seća se proslavljeni dizajner.
Žan Pol Gotje je svoju couture kuću otvorio 1997. i tad je Leticija Kasta nosila svadbeni look na finalu revije.
„Od te godine, svaka revija visoke mode imala je venčanicu na kraju – osim 2015. kad je venčanica bila prvi izlazak na reviji jer sam tad samo prikazao venčanice.”
Naslov izložbe je pozajmljen iz govora Baraka Obame kojim je usvojen zakon o legalizaciji istopolnih brakova takođe 2015. godine, implicirajući da je koncepcija venčanja inkluzivna za sve.
Vidi i: Modni startapi koji menjaju svet
Tekst: Ivan Radojčić
Foto: Dalibor Danilović