Počeo je 53. Bitef, koji se odvija pod sloganom “Počnimo ljubav iz početka”, i to prologom “Beograd na daljinski” Rimini protokola. A kao uvod u ovogodišnje izdanje Beogradskog Internacionalnog Teatarskog Festivala, koji se održava od 17. do 26. septembra, održan je otvoreni čas, na kom je učestvovao i mladi glumac Slaven Došlo, sa kojim smo razgovarali za portal “Original”.
Koliko je danas interesovanje mladih za pozorište?
Deluje mi kao da interesovanje nije toliko veliko iako viđam neka mlada lica u publici. Pozorište ne učestvuje u agresivnom marketingu na kakav smo navikli danas, a društvena situacija opet veliča staru kovanicu da je pozorište mesto za elitu iako je u stvarnosti upravo suprotno – pozorište je mesto za najiskreniji dijalog sa najširom publikom.
Šta možemo da uradimo da to interesovanje bude veće?
Pa prvo bi trebalo da postoji određeni stepen koherentnosti u kvalitetu samog pozorišta, trebalo bi preispitati teme kao i istražiti sve načine na koje pozorište može najbolje da istakne svoju specifičnost – da je ovde i sada i u neposrednom kontaktu sa publikom, takoreći 5d.
Zbog čega je Bitef za tebe tako poseban?
Bitef je festival koji je oduvek pomerao granice. Siguran sam da je inspiracija i podsticaj mnogim domaćim umetnicima da se otvore za nove forme i drugačije pristupe svom radu. Bitef je uvek fesitival hrabrih i upečatljivih predstava, a našem pozorištu, koje je u stalnom traganju za održivosti, upravo to i nedostaje.
Učestvao si u Bitefovoj edukativnoj tribini, odnosno “otvorenom času” za srednjoškolce i studente. O čemu je reč i šta je to ukratko ono o čemu ste razgovatali? I da li možemo da očekujemo slične programe u narednim izdanjima festivala?
Pričali smo o ovogodišnjem festivalu, njegovom programu i o tome šta je to što bi moglo da interesuje mlade ljude. Učinilo mi se da, s obzirom na to da živimo u vremenu kada se zajednica raspada, a osećaj pripadnosti razvija gledajući u ekran, te da je ovaj Bitef orijentisan na imerzivne predstave (koje na neki način uključuju publiku), najzanimljivije je da se napomene da Bitef ne može da se poredi sa bilo kakvim Netflixom i drugim internet zabavama zato što je živa stvar u kojoj je prisustvo publike deo predstave koliko i predstava sama, te da je pozorište i dalje ostalo taktilno, a tehnologija to i dalje ne moze da nam ponudi. Takođe, svi se mi, pa i mladi, vrtimo u nekom više-manje sličnom krugu sopstvenih ideja, a Bitef je prava prilika da vidi na koji način i o kojim problemima misle najzanimljiviji svetski umetnici. Nadam se da će ovakvi programi postati redovni, jer je to najbolji način da se odgovori na sva pitanja naše buduće publike.
Ove godine u fokusu Bitefa su imerzivne predstave. Jeste li igrali u nekoj sličnoj, ako niste, postoji li neka koju ste gledali, a da biste voleli da ste njen deo?
Imverzivno pozorište nije nepoznanica u Srbiji. Upravo u jednoj takvoj predstavi Bitef teatra sam i igrao (”Život stoji, život ide dalje”). Tokom te predstave zamolili smo publiku da nam postavi pitanja koja smo u jednom trenutku na sceni i koristili. Zanimljivo je posmatrati kako publika uglavnom pokušava da izbegne neprijatnost pojedinačnog izdvajanja ali kada se opuste i shvate da nije u pitanju nikakav trik postaju ravnopravni učesnici.
Šta je to na ovogodišnjem Bitefu što ne smemo da propustimo?
Po onome sto sam video mogao bih reći sa su sve predstave koje će se odvijati u Luci Beograd vredne pažnje.
Osim tribine, ove godine učestvuješ i u akciji skupljanja otpada koje će biti scenografija predstave O mesu i betonu iz Brazila. Da li možeš da nam kažeš još nešto o ovoj akciji i tvom doprinosu?
Bitef je organizovao akciju prikupljanja đubreta za potrebe ove predstave. Mislim da nam je sad već svima jasno koliko veliku ulogu đubre igra u našim životima. Upravo to ova predstava u jednom trenutku problematizuje, a ako nesto u životu možeš da proizvedeš, a da se pritom ne trudiš previše – to je đubre. Tako da svi mogu da ostave svoje plastično i kartonsko (čisto) đubre u kontejner postavljen na Trgu Nikole Pašića i pomognu izvođenje ove predstave.
Pročitaj i: 53. Bitef: Zvezde svetskog pozorišta za spektakularan početak
Foto: Jakov Simović